Ook een eigen peutersite? kijkonzepeuter.nl
JOY JULIUS oftewel JJ

dagboek

Goh, ik kan zo weer een heel blog wijden aan de culinaire betoveringen hier. Erger nog, over Koh Samui kan ik een heel boek schrijven over het lekkere eten hier! Deze plek is echt iets voor mijn lekkerbek yogamamavriendinnetjes of de ladies met wie ik in oktober naar Rome gaan en-er-ook-wel-pap-van-lusten (van het laven en bevredigen van de inwendige mens) (ik heb het echt over eten hoor!).

Zoals ik al in mijn vorige blog had vermeld: het is hier echt onwijs prijzig! Althans als je Bangkok en Chiang Mai gewend bent. Tot nu toe kon ik goed rondkomen van 1000 Bath per dag (25 eur) en daar kon ik dus van lunchen, dineren, massages nemen en taxi's betalen. Hier op Samui ben je echt het dubbele kwijt! En dan heb ik niet eens massages en taxi's! Mijn 20 bathjes aan tuktuk geld is nu internetgeld geworden en we hebben (afgezien van de rit vanaf het vliegveld) nog geen taxi genomen! Als je het vergelijkt met Nederlandse maatstaven, dan is het nog steeds een lachertje hoor. Voor die prijs krijg je echter wel eersteklas service en voedsel in een eerste klasomgeving. Zo luxe ken ik het niet in Nederland!

Aangezien we in Chiang Mai echte knieperds geworden zijn, willen we ook niet elke dag 'luxe' eten. Als het aan Martin ligt hoeft het voor hem helemaal niet, omdat Joy altijd wel op de 1 of andere manier roet in het eten dreigt te gooien. We struinen dus alle zijstraten af op zoek naar kleine crappy eettentjes waar we voor weinig kunnen eten. Dat lukt altijd hoor. En bij de 7 eleven hebben we de noedels ontdekt in kant en klare bakjes, dus dat is ook weer een goed alternatief als we in de avond weer duur gaan eten. Op de eerste avond kregen we een gemixte vlees en seafoodschotel. 400 gram australische beef, spareribs, hele grote garnalen en gebakken vis, superlekker gemarineerd met lekkere sausjes. Martin moest op gegeven moment geirriteerd aan mij vragen of: ik-alsjeblieft-wilde-ophouden-met-kreunen!!

Gisteren gingen we gewapend met een tas vol spelletjes het weer eens proberen bij 'Captain Kirk' een heel leuk gezellig restaurant. We hadden deze keer geen zin in Thais eten, maar Martin koos voor de mix grill en ik voor de Samui seafood platter. We kregen 2 kunstwerkjes voor onze neus voorgeschoteld (Joy niks, want die had overdag al Thais gegeten en net voor ons diner nog een bak noedelsoep en was daar van de broodjes aan het knabbelen). Ik had prachtig opgemaakte prawn's, tigerprawns, sintjacobsschelpen, oesters, gerookte zalm, viskoekjes, gebakken vis, mosselen. Nou ja noem maar op! Samui is befaamd om zijn fresh seafood! Elk restaurant krijgt vanaf de vissers van Bophut Beach de dagelijkse vangst en die wordt dan in ijs in grote bakken gelegd. Wij kunnen dan aanwijzen wat we willen eten. Mijn moeder zal een moord doen om de grote garnalen (zo groot als kreeften) te mogen eten. Voor die 2 prachtige schotels waren we amper 30 eur kwijt (met drinken), maar als je de anderhalve week voor minder dan een tientje eet, dan is dit een rib uit je lijf!

Vandaag gaan we langs de kust lopen om een leuk eettentje te vinden met uitzicht op zee en morgen hebben we een beach barbeque van het hotel! Mjammie!

Wij zitten aan de top van Chaweng Beach Road. Vanaf ons hotel loop je zo het centrum in. Heel veel winkels, marktjes, barretjes, restaurants, eettentjes enzovoort! Echt de costa del sol! Martin en ik houden er van. Ik heb bewust gekozen om dicht bij de drukte te zitten. Het rustieke Chiang Mai was een verademing vergeleken met het drukke Bangkok, maar dit eiland combineert het drukke met het rustieke uitstekend. Aan de ene kant heb je het drukke centrum, aan de andere kant het prachtige strand met dito prachtig uitzicht! Ook hier proberen ze je overal naar binnen te praten, maar als je 5 keer deze weg al op en neer gelopen bent, dan kennen ze je onderhand wel en laten ze je met rust. Van een paar mensen die Martin en ik gesproken hebben en die veel vaker naar dit land op vakantie zijn gegaan, hebben we mogen vernemen dat Samui veeeeeeeel leuker en gemoedelijker is dan bijvoorbeeld Phuket! Zodra het donker is verandert de sfeer en schieten de Katoy als paddestoelen uit de grond. Ze zijn beeldschoon, ik kan wel uren naar ze kijken! Ook gaan de gogobarretjes open en probeert iedereen je (op een leuke manier) naar binnen te lokken. Zo is er 1 bar die op een kruizing staat en elke keer als je oversteekt, dan komen er 6 meisjes naar buiten om heel verleidelijk: YOU'RE WELCOME!!!!! te kwelen. Heb daar wel eens een tijdje gestaan en ze doen dat dus bij iedereen! Echt grappig!

Laatst was Joy met zijn papa ook in zo'n barretje om te tafelvoetballen. Nou er was zo'n meisje hem helemaal aan het opvrijen en kusjes aan hem geven. Normaal is hij niet zo gul, maar bij deze dus wel! In tegenstelling tot de andere plaatsen in Thailand zijn de meisjes hier best wel netjes. Ze zijn er alleen om te entertainen (shotjes verkopen, biljarten, poolen en tafelvoetballen) en voor de rest zijn ze niet echt opdringerig met andere diensten.

Martin heeft het Samui nachtleven wel ontdekt en zodra Joy en ik na het eten veilig afgeleverd zijn, gaat papa Martin nog even de barretjes afstruinen. Ik mag ook wel hoor, maar zulke dingen vind ik niet leuk in mijn eentje, dus van mij mag hij gewoon zijn vertier hebben. Als hij de volgende dag maar wel weer the man is om Joy te entertainen. Dat gaat hem tot nu toe heel goed af! Joy geniet van de tijd die zijn papa aan hem besteed! En daardoor kan mama Tamara ook weer genieten en luieren overdag! HEEEEERLIJK!